2023 рік
Всеукраїнський семінар-практикум "Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах війни: виклики сьогодення"
Завершився Всеукраїнський семінар-практикум "Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах війни: виклики сьогодення".
Організатори заходу: кафедра реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя комунального закладу "Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти" Запорізької обласної ради та комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр" Молочанської міської ради за підтримки Департаменту освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації.
Захід складався з трьох частин
- Перша частина - 30 листопада 2023 року: кількість учасників - 237 осіб; відеозапис; сертифікати
- Друга частина - 07 грудня 2023 року: кількість учасників - 251 особа; відеозапис; сертифікати;
- Третя частина - 14 грудня 2023 року: кількість учасників - 276 осіб; відеозапис; сертифікати
Основні питання, яким присвячували свої виступи спікери:
- Аналіз державної стратегії інклюзивного навчання (Озерова Тетяна Ярославівна)
- Створення безбар’єрного середовища в закладах освіти (Очеретнюк Тетяна Леонідівна)
- Сенсомоторний антистрес для української малечі, що поруч та далеко (Ганчева Вікторія Володимирівна)
- Арттерапія в дії (Блеч Ганна Олександрівна)
- Символьні набори альтернативної додаткової комунікації для українських дітей з тяжкими порушеннями мовлення в умовах вимушеного переміщення за межі України (Радіонова Галина Іванівна)
- Вплив соціальних факторів зовнішнього середовища на виникнення мовленнєвих порушень дітей в умовах війни (Радіонова Катерина)
- Запуск мовлення у дітей з ООП в умовах війни за десять кроків (Соколова Світлана Сергіївна)
- Стратегії інклюзивного фізичного виховання (Аксьонова Олена Петрівна)
- Релаксаційні вправи для стабілізації психоемоційного стану дітей з ООП (Федоренко Марина Миколаївна)
- Психолого-педагогічний супровід дітей з кохлеарними імплантами в ЗЗСО (Шевченко Володимир Миколайович)
- Організація діяльності інклюзивно-ресурсного центру в умовах воєнного стану (Хайдарова Оксана Сергіївна)
- Запобігання емоційного вигорання в умовах екстремальної ситуації (Радіонова Катерина)
- Використання лялькотерапії для корекції тривожності та страхів у дітей з ООП (Федоренко Марина Миколаївна)
- Формування інклюзивної культури в освітньому середовищі (Мінакова Ірина Валентинівна, Півненко Юлія Володимирівна)
Нетворкінг "Впровадження здоров'язбережувальних компонентів в освітній процес Нової української школи"
15 вересня 2023 року проведено нетворкінг "Впровадження здоров'язбережувальних компонентів в освітній процес Нової української школи". Захід відбувся в межах Міжнародного тижня освіти дорослих.
- Стан впровадження здоров’язбережувальних компонентів в освітній процес: Запорізька область. Спікер - Олена Аксьонова.
- Панорама методичних знахідок педагогів щодо профілактичної роботи в закладах освіти в режимі онлайн. Спікери - Ірина Мінакова, Інна Букрєєва.
- Арт-терапія як засіб розвитку здоров'я дітей інклюзивної групи/класу. Спікер - Світлана Авдєєва.
- Збереження психічного та фізичного здоров’я учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану. Формування стресостійкості за допомогою розвитку адаптивних механізмів. Спікер - Олена Тонне.
До участі у нетворкінгу долучилося 150 психолого-педагогічних працівників закладів освіти.
Вебінар "Інклюзивне навчання в умовах воєнного та післявоєнного стану"
На заході були розглянуті такі питання:
- перспективи розвитку освіти дітей з особливими освітніми потребами;
- нормативно-правова база у період воєнного стану;
- методи підтримки та рекомендації щодо підтримки дітей з особливими
освітніми потребами;
- збереження психічного та фізичного здоров’я, формування стресостійкості
учасників освітнього процесу та впровадження відновлювальних практик для
покращення емоційного стану і подолання стресу.
Дякуємо всім за участь!
Вебінар "Спільна діяльність вихователя та асистента вихователя закладу дошкільної освіти"
Продуктивною виявилася взаємодія учасників на дошці Flinga. Педагоги також працювали в групах у сесійних залах, обговорювали ситуації та шляхи їх вирішення.
Дякуємо всім за активну участь!
2018 рік
Всеукраїнська науково-практична конференція "Досвід та перспективи розвитку інклюзивної освіти в Україні: регіональний аспект"
3-4 квітня 2018 року у м. Запоріжжі пройшла всеукраїнська
науково- практична конференція «Досвід та перспективи розвитку інклюзивної
освіти в Україні: регіональний аспект». Конференція відбулася за сприяння
Благодійного фонду Порошенка, Перша
леді відкрила конференцію, в якій взяли участь майже 500 освітян зі всієї
країни.
У пленарному засіданні виступили науковці та практики Колупаєва А.А. –
доктор педагогічний наук, професор, член кореспондент НАПН України, Шевцов А.Г.
– доктор педагогічних наук, професор член-кореспондент НАПН України,
Пономаренко О.В. - кандидат педагогічних наук, доцент,
Нечипоренко В.В., - доктор педагогічних наук, доцент, Гура Т.Є. – доктор психологічних
наук, професор, Мельник О.М.- кандидат педагогічних наук. Напрацювання всієї
області були презентовані на майстер-класах, воркшопах, які провели досвідчені
науковці КЗ «ЗОІППО» ЗОР та педагоги-практики Запорізької області.
Другий день конференції
пройшов в закладах освіти, які вже працюють як інклюзивні та мають досвід
супроводу дітей. Педагоги
Балабинського НВК "школа І-Ш ступенів - гімназія "Престиж"
представили учасникам конференції фрагменти уроків та занять в інклюзивних
класах, серед яких: урок у 4 класі за
програмою «Росток», урок у 1 класі за програмою «На крилах успіху», корекційне
заняття з лікувальної фізкультури, корекційно-розвиткове заняття з елементами
логоритміки, елементами системи навчання Монтессорі, заняття з корекції
розвитку з елементами казко-терапії та інші.
Тренінг «Інклюзивний
простір. Практичні кроки»
14-16 березня 2018 р. у м. Запоріжжя на базі Комунального закладу «Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат «Джерело» відбувся другий спеціалізований тренінг для працівників освітньої сфери з напряму «Інклюзивний простір. Практичні кроки».
Організаторами тренінгу став Благодійний Фонд Порошенка, Запорізька обласна державна адміністрація, Департамент освіти і науки Запорізької облдержадміністрації, КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР.
Освітяни Волинської, Сумської та
Хмельницької областей упродовж 3 днів отримували знання та знайомилися з
досвідом розбудови інклюзивного освітнього середовища в Запорізькій області.
Тренери, які вже є командою,
відпрацьовували важливі організаційні та нормативно-правові аспекти при
створенні інклюзивно-ресурсних центрів (Т.Я.Озерова, В.В.Хиврич),
фінансово-економічні питання (О.В.Сороченко), управлінські кроки до створення
інклюзивного середовища в закладі освіти (І.Г.Марієва, О.О.Бєлан), надання
корекційні-розвиткової допомоги дітям з особливими освітніми потребами
(С.М.Лупінович), створення команди супроводу та підтримка дитини асистентом
учителя (Р.М.Діденко), розробка та реалізація індивідуальної програми розвитку
дитини (Т.А.Волошина, Ж.В.Разієвська), впровадження інноваційної програми з ЛФК
«Сила духу» (О.П.Аксьонова). Учасники тренінгу відвідали також Балабинський
навчально-виховний комплекс «Престиж» (директор Ж.В.Вінніченко), інклюзивно-ресурсний
центр у м. Мелітополь. Наприкінці навчального тренінгу освітяни отримали
сертифікати
Всеукраїнський тренінг для тренерів з питань інклюзивної освіти "Наставництво"
28 лютого – 02 березня 2018 року на базі КЗ "Запорізька спеціалізована школа-інтернат ІІ-ІІІ ступенів "Козацький ліцей" ЗОР відбувся тренінг для тренерів з питань інклюзивної освіти «Наставництво». У заході взяли участь освітяни трьох областей України – Закарпатської, Чернігівської та Черкаської.
Організаторами тренінгу стали Благодійний Фонд Порошенка, Запорізька обласна державна адміністрація, Департамент освіти і науки Запорізької державної адміністрації, КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР.
Програма тренінгу передбачала підготовку тренерів, які будуть впроваджувати інклюзивну освіту в своїх регіонах, створювати інклюзивно-ресурсні центри, забезпечувати реалізацію прав дітей з особливими освітніми потребами на навчання за місцем проживання. Тренінг розпочався зі знайомства та актуалізації проблем (тренери – в.о.ректора, д.психол.наук, професор Т.Є.Гура; завідувач кафедри менеджменту освіти та психології, к.п.н, доцент Т.О.Афанасьєва). Учасники тренінгу поділилися проблемними питаннями, розповіли про свої напрацювання. Директор Департаменту освіти і науки Запорізької облдержадміністрації Т.Я.Озерова та заступник начальника управління – начальник відділу Департаменту освіти і науки Запорізької облдержадміністрації В.В.Хіврич розкрили організаційно-правові аспекти створення та функціонування інклюзивно-ресурсних центрів, презентували автоматизовану систему підтримки діяльності ІРЦ «АіС «Інклюзія», електронне робоче місце фахівця.
Питання нормативно-правового забезпечення реалізації інклюзивного навчання в Україні та модель регіонального інклюзивного освітнього простору були розглянуті 01 березня на занятті, яке провели Т.Я.Озерова та В.В.Хіврич. Учасники тренінгу спільно обговорювали шляхи співпраці між різними закладами, міністерствами та відомствами задля створення дійсно сприятливих умов для адаптації та соціалізації дитини з особливими освітніми потребами в освітньому середовищі.
«Управлінський аспект. Перші кроки до створення інклюзивного закладу (на прикладі НВК №6 м. Енергодар)» - заняття, яке провели досвідчені тренери І.Г.Марієва, директор та О.О.Бєлан, практичний психолог НВК №6 м. Енергодар. На цьому занятті учасники виконували творчі вправи, розробляли дорожню карту свого закладу щодо впровадження інклюзивного навчання, знайомилися з моделлю НВК №6 щодо розвитку інклюзивного середовища. Тренери познайомили колег з власними інформаційними ресурсами, які стануть в нагоді при створенні інклюзивних класів.
Ще одне важливе питання було розглянуто під час тренінгу 01 березня, а саме: «Складання та реалізація індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами. Індивідуальний навчальний план та його складові». Над складанням ІПР з учасниками тренінгу працювали старший викладач кафедри реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя Т.А.Волошина та заступник директора з навчально-виховної роботи Дніпрорудненської гімназії «Талант» Ж.В.Разієвська. Освітян хвилювали питання складання навчальних програм для різних категорій дітей, організація роботи команди супроводу. Тренери відповіли на поставлені запитання, надали роз’яснення.
Ввечері гості відвідали Балабинський навчально-виховний комплекс «Престиж», в якому також функціонують інклюзивні класи (директор - Ж.В.Вінніченко). Освітяни познайомились із закладом, внутрішніми нормативними документами, практичними напрацюваннями, переглянули фрагменти занять із використанням сучасних ІКТ, заняття з робототехніки, відвідали медіа центр, кабінет ЛФК, вчителя-логопеда. Візит до закладу завершився круглим столом, на якому заступник директора НВК Н.Правда відповіла на запитання.
Третій день тренінгу був дуже насиченим, оскільки проблеми, які виносились на обговорення, є актуальними. Учасники працювали над вирішенням питань організації корекційно-розвиткових занять для дітей з особливими освітніми потребами (тренер – С.М.Лупінович, головний науковий співробітник лабораторії інклюзивного навчання, к.п.н, доцент), знайомилися з особливостями використання субвенції на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (О.В.Сороченко, заступник начальника управління Департаменту освіти і науки Запорізької облдержадміністрації).
З досвідом створення команди супроводу дитини, співпраці з батьками, організаційними та нормативно-правовими аспектами професійної діяльності асистента учителя в інклюзивному навчальному класі учасників тренінгу познайомив наш постійний тренер Р.М.Діденко, заступник директора ЗОШ №3 м. Запоріжжя. Вона поділилася з освітянами досвідом закладу, відповіла на запитання, надала зразки документів, які є власними творчими напрацюваннями заступника директора.
Фінальним акордом тренінгу було практичне заняття, яке провела завідувач кафедри реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя, к.п.наук, доцент О.П.Аксьонова. Учасники познайомилися з авторською програмою з лікувальної фізкультури «Сила духу». Вправи, які виконували освітяни, підтвердили інноваційність програми та важливість її використання в корекційній роботі з особливою дитиною.
Тренінг завершився врученням сертифікатів учасникам тренінгу.
Сподіваємось, що три дні, які наші гості провели на славетній запорізькій землі, були плідними та продуктивними.
Дякуємо всім причетним до заходу!
Всеукраїнська науково-практична конференція "Досвід та перспективи розвитку інклюзивної освіти в Україні: регіональний аспект"
Тренінг «Інклюзивний простір. Практичні кроки»
Тренери, які вже є командою, відпрацьовували важливі організаційні та нормативно-правові аспекти при створенні інклюзивно-ресурсних центрів (Т.Я.Озерова, В.В.Хиврич), фінансово-економічні питання (О.В.Сороченко), управлінські кроки до створення інклюзивного середовища в закладі освіти (І.Г.Марієва, О.О.Бєлан), надання корекційні-розвиткової допомоги дітям з особливими освітніми потребами (С.М.Лупінович), створення команди супроводу та підтримка дитини асистентом учителя (Р.М.Діденко), розробка та реалізація індивідуальної програми розвитку дитини (Т.А.Волошина, Ж.В.Разієвська), впровадження інноваційної програми з ЛФК «Сила духу» (О.П.Аксьонова). Учасники тренінгу відвідали також Балабинський навчально-виховний комплекс «Престиж» (директор Ж.В.Вінніченко), інклюзивно-ресурсний центр у м. Мелітополь. Наприкінці навчального тренінгу освітяни отримали сертифікати
Всеукраїнський тренінг для тренерів з питань інклюзивної освіти "Наставництво"
Семінар-нарада «Актуальні питання розвитку інклюзивного середовища у Запорізькій області»
Конгрес зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології
10 листопада 2017 року у м.Київ відбувся ІІІ Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології з теми «Інклюзія в новій українській школі: виклики сьогодення». Захід відбувся у Київському університеті імені Бориса Гринченка.
У конгресі взяла участь Світлана Лупінович, кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР.
У ході пленарного засідання перед учасниками конгресу виступили з вітальним словом:
Марина Порошенко, голова Благодійного фонду Порошенка;
Василь Кремень, президент Національної академії педагогічних наук України, доктор філософських наук, професор, академік НАПН України;
Віктор Огнев’юк, ректор Київського університету імені Бориса Гринченка, доктор філософських наук, професор, академік Національної академії педагогічних наук України;
Павло Хобзей, заступник міністра освіти і науки України;
В’ячеслав Засенко, директор Інституту спеціальної педагогіки Національної академії педагогічних наук України, доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України;
Ірина Чепчина, голова центрального правління Українського товариства глухих.
Учасники конгресу також заслухали відеопривітання Романа Петришина, професора Університету Гранта Мак Юена, доктора соціології (Канада) та Юрія Конкіна, директора Українського центру засобів та розвитку Університету Гранта Мак Юена (Канада).
У ході пленарного засідання обгуворювались: методологічні та стратегічні виміри освіти дітей (Алла Колупаєва); канадсько-українське партнерство: втілення цінностей інклюзії (Тім Лорман); реформування системи інституційного догляду та виховання дітей в Україні (Маріанна Онуфрик); сучасне законодавче забезпечення освіти дітей з особливими освітніми потребами (Тетяна Симоненко); нові підходи до підготовки спеціальних педагогів у контексті соціально-інклюзивної моделі в освіті (Олена Мартинчук) та інші актуальні питання інклюзивної освіти.
У другій частині конгресу були заявлені 22 майстер-класи з різних напрямів спеціальної педагогіки, психології та реабілітології. В цих заходах брали участь науковці, практики та батьки дітей з особливими освітніми потребами.
Майстер-клас «Організаційно-методичні умови діяльності асистента вчителя в інклюзивному класі» (за формою проведення – інтерактивна презентація для педагогічних працівників, які працюють в умовах інклюзивного навчання) провели тренери: Інна Луценко, старший науковий співробітник лабораторії проблем інклюзивної освіти Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук; Оксана Федоренко, старший науковий співробітник лабораторії сурдопедагогіки Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук.
Майстер-клас пройшов дуже активно, учасники брали участь в обговоренні складних питань організації роботи асистента, ділились своїми практичними напрацюваннями.
Робота конгресу закінчилась підведенням підсумків. Але ж наша робота з розбудови інклюзивного освітнього середовища в Запорізькій області продовжується.
Науково-методичний супровід закладів освіти - учасників Всеукраїнського
експерименту
2014 рік
Міжнародний день освіти дорослих в Україні
- Філіпішина Аксана Анатоліївна, представник Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з питань дотримання прав дитини, недискримінації та гендерної рівності
- Вольф Дітріх Хайм, Надзвичайний і Повноважний посол Австрійської Республіки в Україні
- Кошіль Віра Іванівна, президент благодійної організації «Фонд «Асперн»
Семінар "Позашкільна освіта та інклюзія, співпраця з метою розвитку дітей з особливими освітніми потребами"
- Шавульська Л.І. Директор клубу дітей з ООП «Джерело» НВК ТП Комунарського району.
- Дорошенко І. Керівник програм ЗБМФ ЄГЦ «Мазаль Тов».
Моніторинг інклюзивного простору в Запорізькій області
Парламентські слухання "Освіта, охорона здоров’я та соціальне забезпечення дітей з порушеннями психофізичного розвитку: проблеми та шляхи їх вирішення"
Семінар-тренінг "Співпраця та підтримка недержавних установ з метою активізації інклюзії в суспільстві. Лідерство в інклюзивному освітньому просторі"
Семінар-тренінг "Teambuilding and cooperation. Командна робота педагогів з метою створення активного інклюзивного простору. Мета, цілі, хід співпраці, оцінювання результатів"
Науково-практичний семінар з проблеми "Впровадження інклюзивної моделі освіти учнів з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього навчального закладу: досвід, шляхи, перспективи"
31 березня 2014 року на базі Енергодарського навчально-виховного комплексу №6 відбувся науково-практичний семінар з проблеми «Впровадження інклюзивної моделі освіти учнів з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього навчального закладу: досвід, шляхи, перспективи». Захід організований кафедрою реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя, лабораторією інклюзивної освіти КЗ «ЗОІППО» ЗОР за сприяння і підтримки Запорізького благодійного фонду «Єдність за майбутнє».В роботі семінару прийняли участь директори та заступники директорів загальноосвітніх шкіл м. Запоріжжя, спеціалісти районних відділів освіти, які курирують питання інклюзивної освіти.
Енергодарський навчально-виховний комплекс №6 активно впроваджує власну модель інклюзивного навчання в Запорізькій області. Своїм досвідом надання допомоги дітям з особливими потребами поділились начальник управління освіти Енергодарської міської ради Плахотна Т.О., начальник відділу шкіл та ПНЗ управління освіти Довбня В.В..
Директор ЕНВК № 6 Марієва І.Г. презентувала гостям фільм про заклад та експериментальну діяльність з впровадження інклюзивної моделі освіти. Екскурсія по школі викликала у директорів велику зацікавленість, оскільки у закладі створені дійсно якісні умови для навчання дітей з особливими освітніми потребами.
У семінарі прийняли участь науковці КЗ «ЗОІППО» ЗОР Лупінович С.М., завідувач кафедри реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя, Лапшина І.С., доцент кафедри менеджменту освіти та психології, Ремпель Ж.О., головний науковий співробітник лабораторії інклюзивної освіти. Всі учасники залучились до психологічного тренінгу, ознайомилися з порталом «Інклюзивна освіта Запорізького регіону» та з новим дистанційним семінаром для педагогів, який впроваджується задля підтримки порталу, підвищення професійної компетенції педагогічних працівників з інклюзивної освіти.
Тепло та затишок, піклування та радість, розуміння та сприйняття – це головне, що відчули учасники науково-практичного семінару під час перебування у ЕНВК № 6. Щиро дякуємо начальнику управління освіти Енергодарської міської ради Плахотній Т.О. та директору ЕНВК №6 Марієвій І.Г. за організацію семінару.
Ділова зустріч "Психологічні та медичні аспекти діяльності спеціаліста психологічної служби в умовах впровадження інклюзивного навчання"
Педагогічні читання "Формування здоров’язбережувальної компетентності учнів у навчально-виховному процесі школи-інтернату"
- Медичні аспекти реабілітаційного освітнього простору (Бородіна Н.Б., к.п.н., доцент кафедри РПЗСЖ, Дорофеєва Т.Л., лікар-педіатр КЗ «К-Дніпровська ЗСШ-І» ЗОР).
- Сучасні підходи до формування життєвих навичок учнів у навчально-виховному процесі: теоретичний та практичний аспекти (Мінакова І.В., ст. викладач кафедри РПЗСЖ, Кліпіліна С.І. соціальний педагог КЗ «К-Дніпровська ЗСШ-І» ЗОР).
- Створення корекційно-розвивального освітнього простору в сучасній школі інтернатного типу (Лупінович С.М., зав. кафедри РПЗСЖ, к.п.н., доцент, Ковальова О.М., заступник директора з виховної роботи КЗ «К-Дніпровська ЗСШ-І» ЗОР).
- Для заступників директорів з проблеми «Методичні особливості здоров’язбережувальної діяльності педагога на уроці» (Півненко Ю.В., ст. викладач кафедри РПЗСЖ, Татаринова Т.М., заступник директора з навчальної роботи КЗ «К-Дніпровська ЗСШ-І» ЗОР
- Для директорів з проблеми «Моніторинг діяльності учителя, як фактор забезпечення здоров’язбережувальної компетентності учнів у навчально-виховному процесі сучасної школи» Лапшина І.С., к.п.н., доцент кафедри менеджменту освіти та психології.
Завершилися педагогічні читання науково-методичний диспутом «Шляхи формування здоров’язбережувальної компетентності учнів у навчально-виховному процесі сучасної школи-інтернату» (Волошина Т.А., ст. викладач кафедри РПЗСЖ) та підведенням підсумків (Лупінович С.М., зав. кафедри РПЗСЖ).
Науковий семінар «Інклюзивна освіта – важливий чинник підвищення конкурентоспроможності на ринку праці молоді з особливими потребами»
05.02.14 відбувся науковий семінар «Інклюзивна освіта – важливий чинник підвищення конкурентоспроможності на ринку праці молоді з особливими потребами» на базі центру розвитку дитини «Надія» Запорізької міської ради Запорізької області. В семінарі прийняли активну участь фахівці ЗОІППО, а саме: Лупінович С.М., завідуюча кафедрою реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя, з доповіддю «Теоретично-методологічні засади та науково-методичного забезпечення інклюзивної освіти» та Ремпель Ж.О., головний науковий співробітник лабораторії інклюзивного навчання з доповіддю «Правові засади з впровадження інклюзивної освіти в Україні».
Презентація відео-словника для дітей з обмеженими можливостями.