Інклюзивна культура

2023 рік

Всеукраїнський семінар-практикум "Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах війни: виклики сьогодення"


Завершився Всеукраїнський семінар-практикум "Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах війни: виклики сьогодення". 

Організатори заходу: кафедра реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя комунального закладу "Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти" Запорізької обласної ради та комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр" Молочанської міської ради за підтримки Департаменту освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації.

Захід складався з трьох частин

Основні питання, яким присвячували свої виступи спікери:

  • Аналіз державної стратегії інклюзивного навчання (Озерова Тетяна Ярославівна)
  • Створення безбар’єрного середовища в закладах освіти (Очеретнюк Тетяна Леонідівна) 
  • Сенсомоторний антистрес для української малечі, що поруч та далеко (Ганчева Вікторія Володимирівна)
  • Арттерапія в дії (Блеч Ганна Олександрівна)
  • Символьні набори альтернативної додаткової комунікації для українських дітей з тяжкими порушеннями мовлення в умовах вимушеного переміщення за межі України (Радіонова Галина Іванівна)
  • Вплив соціальних факторів зовнішнього середовища на виникнення мовленнєвих порушень дітей в умовах війни (Радіонова Катерина)
  • Запуск мовлення у дітей з ООП в умовах війни за десять кроків (Соколова Світлана Сергіївна)
  • Стратегії інклюзивного фізичного виховання (Аксьонова Олена Петрівна)
  • Релаксаційні вправи для стабілізації психоемоційного стану дітей з ООП (Федоренко Марина Миколаївна)
  • Психолого-педагогічний супровід дітей з кохлеарними імплантами в ЗЗСО (Шевченко Володимир Миколайович)
  • Організація діяльності інклюзивно-ресурсного центру в умовах воєнного стану (Хайдарова Оксана Сергіївна)
  • Запобігання емоційного вигорання в умовах екстремальної ситуації (Радіонова Катерина)
  • Використання лялькотерапії для корекції тривожності та страхів у дітей з ООП (Федоренко Марина Миколаївна)
  • Формування інклюзивної культури в освітньому середовищі (Мінакова Ірина Валентинівна, Півненко Юлія Володимирівна)

Нетворкінг "Впровадження здоров'язбережувальних компонентів в освітній процес Нової української школи"

15 вересня 2023 року проведено нетворкінг "Впровадження здоров'язбережувальних компонентів в освітній процес Нової української школи". Захід відбувся в межах Міжнародного тижня освіти дорослих.

На заході були розглянуті наступні питання:

  • Стан впровадження  здоров’язбережувальних компонентів в освітній процес: Запорізька область. Спікер - Олена Аксьонова.
  • Панорама методичних знахідок педагогів щодо профілактичної роботи в закладах освіти в режимі онлайн. Спікери - Ірина Мінакова, Інна Букрєєва.
  • Арт-терапія як засіб розвитку здоров'я дітей інклюзивної групи/класу. Спікер - Світлана Авдєєва. 
  • Збереження психічного та фізичного здоров’я учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану. Формування стресостійкості за допомогою розвитку адаптивних механізмів. Спікер - Олена Тонне.

До участі у нетворкінгу долучилося  150  психолого-педагогічних працівників закладів освіти.


Відео тут

Вебінар "Інклюзивне навчання в умовах воєнного та післявоєнного стану"

29 серпня 2023 року відбувся вебінар «Інклюзивне навчання в умовах воєнного та післявоєнного стану» (спікери: Світлана Авдєєва, Олена Тонне), в якому взяли участь 92 педагогічних працівника.

На заході були розглянуті такі питання:

- перспективи розвитку освіти дітей з особливими освітніми потребами;

- нормативно-правова база у період воєнного стану;

- методи підтримки та рекомендації щодо підтримки дітей з особливими

освітніми потребами;

- збереження психічного та фізичного здоров’я, формування стресостійкості

учасників освітнього процесу та впровадження відновлювальних практик для

покращення емоційного стану і подолання стресу.

Дякуємо всім за участь!

Відеозапис вебінару 

Вебінар "Спільна діяльність вихователя та асистента вихователя закладу дошкільної освіти"

 25 серпня 2023 року відбувся вебінар «Спільна діяльність вихователя та асистента вихователя закладу дошкільної освіти» у межах виставки «Освіта Запорізького краю - 2023» (спікери: Світлана Авдєєва, Ірина Мінакова, Юлія Філічкіна). У заході взяли участь 58 педагогів закладів освіти Запорізької області.

На вебінарі були розглянуті стратегії ефективної роботи 
вихователя та асистента вихователя, спільні дії на різних етапах освітнього процесу, головні вимоги до спільної діяльності. Своїм досвідом ефективної співпраці поділилася Юлія Філічкіна, вчитель-логопед закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 100 «Гармонія».

Продуктивною виявилася взаємодія учасників на дошці Flinga. Педагоги також працювали в групах у сесійних залах, обговорювали ситуації та шляхи їх вирішення.

Дякуємо всім за активну участь!

Відеозапис вебінару

2018 рік

Всеукраїнська науково-практична конференція "Досвід та перспективи розвитку інклюзивної освіти в Україні: регіональний аспект"

3-4 квітня 2018 року у м. Запоріжжі пройшла всеукраїнська науково- практична конференція «Досвід та перспективи розвитку інклюзивної освіти в Україні: регіональний аспект». Конференція відбулася за сприяння Благодійного фонду Порошенка, Перша леді відкрила конференцію, в якій взяли участь майже 500 освітян зі всієї країни.
У пленарному засіданні виступили науковці та практики Колупаєва А.А. – доктор педагогічний наук, професор, член кореспондент НАПН України, Шевцов А.Г. – доктор педагогічних наук, професор член-кореспондент НАПН України, Пономаренко О.В. - кандидат педагогічних наук, доцент, Нечипоренко В.В., - доктор педагогічних наук, доцент, Гура Т.Є. – доктор психологічних наук, професор, Мельник О.М.- кандидат педагогічних наук. Напрацювання всієї області були презентовані на майстер-класах, воркшопах, які провели досвідчені науковці КЗ «ЗОІППО» ЗОР та педагоги-практики Запорізької області.
Другий день конференції пройшов в закладах освіти, які вже працюють як інклюзивні та мають досвід супроводу дітей. Педагоги Балабинського НВК "школа І-Ш ступенів - гімназія "Престиж" представили учасникам конференції фрагменти уроків та занять в інклюзивних класах, серед яких:  урок у 4 класі за програмою «Росток», урок у 1 класі за програмою «На крилах успіху», корекційне заняття з лікувальної фізкультури, корекційно-розвиткове заняття з елементами логоритміки, елементами системи навчання Монтессорі, заняття з корекції розвитку з елементами казко-терапії та інші.

Тренінг «Інклюзивний простір. Практичні кроки»

14-16 березня 2018 р. у м. Запоріжжя на базі Комунального закладу «Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат «Джерело» відбувся другий спеціалізований тренінг для працівників освітньої сфери з напряму «Інклюзивний простір. Практичні кроки».
Організаторами тренінгу став Благодійний Фонд Порошенка, Запорізька обласна державна адміністрація, Департамент освіти і науки Запорізької облдержадміністрації, КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР.
Освітяни Волинської, Сумської та Хмельницької областей упродовж 3 днів отримували знання та знайомилися з досвідом розбудови інклюзивного освітнього середовища в Запорізькій області.
Тренери, які вже є командою, відпрацьовували важливі організаційні та нормативно-правові аспекти при створенні інклюзивно-ресурсних центрів (Т.Я.Озерова, В.В.Хиврич), фінансово-економічні питання (О.В.Сороченко), управлінські кроки до створення інклюзивного середовища в закладі освіти (І.Г.Марієва, О.О.Бєлан), надання корекційні-розвиткової допомоги дітям з особливими освітніми потребами (С.М.Лупінович), створення команди супроводу та підтримка дитини асистентом учителя (Р.М.Діденко), розробка та реалізація індивідуальної програми розвитку дитини (Т.А.Волошина, Ж.В.Разієвська), впровадження інноваційної програми з ЛФК «Сила духу» (О.П.Аксьонова). Учасники тренінгу відвідали також Балабинський навчально-виховний комплекс «Престиж» (директор Ж.В.Вінніченко), інклюзивно-ресурсний центр у м. Мелітополь. Наприкінці навчального тренінгу освітяни отримали сертифікати

Всеукраїнський тренінг для тренерів з питань інклюзивної освіти "Наставництво"

28 лютого – 02 березня 2018 року на базі КЗ "Запорізька спеціалізована школа-інтернат ІІ-ІІІ ступенів "Козацький ліцей" ЗОР відбувся тренінг для тренерів з питань інклюзивної освіти «Наставництво». У заході взяли участь освітяни трьох областей України – Закарпатської, Чернігівської та Черкаської.
Організаторами тренінгу стали Благодійний Фонд Порошенка, Запорізька обласна державна адміністрація, Департамент освіти і науки Запорізької державної адміністрації, КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР.
Програма тренінгу передбачала підготовку тренерів, які будуть впроваджувати інклюзивну освіту в своїх регіонах, створювати інклюзивно-ресурсні центри, забезпечувати реалізацію прав дітей з особливими освітніми потребами на навчання за місцем проживання. Тренінг розпочався зі знайомства та актуалізації проблем (тренери – в.о.ректора, д.психол.наук, професор Т.Є.Гура; завідувач кафедри менеджменту освіти та психології, к.п.н, доцент Т.О.Афанасьєва). Учасники тренінгу поділилися проблемними питаннями, розповіли про свої напрацювання. Директор Департаменту освіти і науки Запорізької облдержадміністрації Т.Я.Озерова та заступник начальника управління – начальник відділу Департаменту освіти і науки Запорізької облдержадміністрації В.В.Хіврич розкрили організаційно-правові аспекти створення та функціонування інклюзивно-ресурсних центрів, презентували автоматизовану систему підтримки діяльності ІРЦ «АіС «Інклюзія», електронне робоче місце фахівця.
Питання нормативно-правового забезпечення реалізації інклюзивного навчання в Україні та модель регіонального інклюзивного освітнього простору були розглянуті 01 березня на занятті, яке провели Т.Я.Озерова та В.В.Хіврич. Учасники тренінгу спільно обговорювали шляхи співпраці між різними закладами, міністерствами та відомствами задля створення дійсно сприятливих умов для адаптації та соціалізації дитини з особливими освітніми потребами в освітньому середовищі.
«Управлінський аспект. Перші кроки до створення інклюзивного закладу (на прикладі НВК №6 м. Енергодар)» - заняття, яке провели досвідчені тренери І.Г.Марієва, директор та О.О.Бєлан, практичний психолог НВК №6 м. Енергодар. На цьому занятті учасники виконували творчі вправи, розробляли дорожню карту свого закладу щодо впровадження інклюзивного навчання, знайомилися з моделлю НВК №6 щодо розвитку інклюзивного середовища. Тренери познайомили колег з власними інформаційними ресурсами, які стануть в нагоді при створенні інклюзивних класів.
Ще одне важливе питання було розглянуто під час тренінгу 01 березня, а саме: «Складання та реалізація індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами. Індивідуальний навчальний план та його складові». Над складанням ІПР з учасниками тренінгу працювали старший викладач кафедри реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя Т.А.Волошина та заступник директора з навчально-виховної роботи Дніпрорудненської гімназії «Талант» Ж.В.Разієвська. Освітян хвилювали питання складання навчальних програм для різних категорій дітей, організація роботи команди супроводу. Тренери відповіли на поставлені запитання, надали роз’яснення.
Ввечері гості відвідали Балабинський навчально-виховний комплекс «Престиж», в якому також функціонують інклюзивні класи (директор - Ж.В.Вінніченко). Освітяни познайомились із закладом, внутрішніми нормативними документами, практичними напрацюваннями, переглянули фрагменти занять із використанням сучасних ІКТ, заняття з робототехніки, відвідали медіа центр, кабінет ЛФК, вчителя-логопеда. Візит до закладу завершився круглим столом, на якому заступник директора НВК Н.Правда відповіла на запитання.
Третій день тренінгу був дуже насиченим, оскільки проблеми, які виносились на обговорення, є актуальними. Учасники працювали над вирішенням питань організації корекційно-розвиткових занять для дітей з особливими освітніми потребами (тренер – С.М.Лупінович, головний науковий співробітник лабораторії інклюзивного навчання, к.п.н, доцент), знайомилися з особливостями використання субвенції на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (О.В.Сороченко, заступник начальника управління Департаменту освіти і науки Запорізької облдержадміністрації). 
З досвідом створення команди супроводу дитини, співпраці з батьками, організаційними та нормативно-правовими аспектами професійної діяльності асистента учителя в інклюзивному навчальному класі учасників тренінгу познайомив наш постійний тренер Р.М.Діденко, заступник директора ЗОШ №3 м. Запоріжжя. Вона поділилася з освітянами досвідом закладу, відповіла на запитання, надала зразки документів, які є власними творчими напрацюваннями заступника директора.
Фінальним акордом тренінгу було практичне заняття, яке провела завідувач кафедри реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя, к.п.наук, доцент О.П.Аксьонова. Учасники познайомилися з авторською програмою з лікувальної фізкультури «Сила духу». Вправи, які виконували освітяни, підтвердили інноваційність програми та важливість її використання в корекційній роботі з особливою дитиною.
Тренінг завершився врученням сертифікатів учасникам тренінгу.
Сподіваємось, що три дні, які наші гості провели на славетній запорізькій землі, були плідними та продуктивними.
Дякуємо всім причетним до заходу!

Семінар-нарада «Актуальні питання розвитку інклюзивного середовища у Запорізькій області»

16 січня 2018 р. відбулась нарада з директорами та заступниками директорів експериментальних шкіл, які увійшли у Всеукраїнський науково-педагогічний експеримент «Розвиток інклюзивного освітнього середовища в Запорізькій області» з проблеми «Актуальні питання розвитку інклюзивного середовища у Запорізькій області».
Метою заходу було: підготовка до Всеукраїнської науково-практичної конференції «Досвід та перспективи розвитку інклюзивної освіти в Україні: регіональний аспект» (28-29 березня 2018 р.), розроблення плану заходів до конференції.
Учасники наради також обговорили питання створення обласної асоціації інклюзивних шкіл, мету діяльності та завдання. Робоча група розпочала свою діяльність з підготовки положення про асоціацію.
  • Склад робочої групи дивитися тут.
  • Фото з семінару-наради дивитися тут.

2017 рік

Конгрес зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології

10 листопада 2017 року у м.Київ відбувся ІІІ Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології з теми «Інклюзія в новій українській школі: виклики сьогодення». Захід відбувся у Київському університеті імені Бориса Гринченка. 
У конгресі взяла участь Світлана Лупінович, кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР. 
У ході пленарного засідання перед учасниками конгресу виступили з вітальним словом: 
Марина Порошенко, голова Благодійного фонду Порошенка; 
Василь Кремень, президент Національної академії педагогічних наук України, доктор філософських наук, професор, академік НАПН України; 
Віктор Огнев’юк, ректор Київського університету імені Бориса Гринченка, доктор філософських наук, професор, академік Національної академії педагогічних наук України; 
Павло Хобзей, заступник міністра освіти і науки України; 
В’ячеслав Засенко, директор Інституту спеціальної педагогіки Національної академії педагогічних наук України, доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України; 
Ірина Чепчина, голова центрального правління Українського товариства глухих. 
Учасники конгресу також заслухали відеопривітання Романа Петришина, професора Університету Гранта Мак Юена, доктора соціології (Канада) та Юрія Конкіна, директора Українського центру засобів та розвитку Університету Гранта Мак Юена (Канада). 
У ході пленарного засідання обгуворювались: методологічні та стратегічні виміри освіти дітей (Алла Колупаєва); канадсько-українське партнерство: втілення цінностей інклюзії (Тім Лорман); реформування системи інституційного догляду та виховання дітей в Україні (Маріанна Онуфрик); сучасне законодавче забезпечення освіти дітей з особливими освітніми потребами (Тетяна Симоненко); нові підходи до підготовки спеціальних педагогів у контексті соціально-інклюзивної моделі в освіті (Олена Мартинчук) та інші актуальні питання інклюзивної освіти. 
У другій частині конгресу були заявлені 22 майстер-класи з різних напрямів спеціальної педагогіки, психології та реабілітології. В цих заходах брали участь науковці, практики та батьки дітей з особливими освітніми потребами. 
Майстер-клас «Організаційно-методичні умови діяльності асистента вчителя в інклюзивному класі» (за формою проведення – інтерактивна презентація для педагогічних працівників, які працюють в умовах інклюзивного навчання) провели тренери: Інна Луценко, старший науковий співробітник лабораторії проблем інклюзивної освіти Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук; Оксана Федоренко, старший науковий співробітник лабораторії сурдопедагогіки Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук. 
Майстер-клас пройшов дуже активно, учасники брали участь в обговоренні складних питань організації роботи асистента, ділились своїми практичними напрацюваннями. 
Робота конгресу закінчилась підведенням підсумків. Але ж наша робота з розбудови інклюзивного освітнього середовища в Запорізькій області продовжується. 

Науково-методичний супровід закладів освіти - учасників Всеукраїнського експерименту

26 січня 2017 року на базі КЗ «Дніпрорудненська спеціалізована школа І-ІІІ ст. «Талант» ВРРЗО відбулась науково-методична консультація щодо підготовки до обласного семінару з проблеми «Реалізація моделі інклюзивного навчання в Запорізькій області» (в рамках впровадження науково-педагогічного експерименту «Розвиток інклюзивного освітнього середовища у Запорізькій області» за підтримки Благодійного Фонду Порошенка), який планується на 23.02.2017 р.
Під час консультації були розглянуті концептуальні підходи щодо реалізації інклюзивної моделі в цілому та проекту «Відкритий світ», який започатковано у закладі. Обговорювались проблемні питання, а саме: надання корекційних послуг дітям з особливими освітніми потребами та розширення спектру цих послуг; створення співпрацюючої команди фахівців; виховання толерантності до особливостей кожної дитини; спільна робота з батьками в закладі з інклюзивним навчанням.
КЗ «Дніпрорудненська спеціалізована школа І-ІІІ ст. «Талант» ВРРЗО вже третій рік працює як заклад з інклюзивною формою навчання. З вересня 2016 р. школа стала учасником науково-педагогічного експерименту «Розвиток інклюзивного освітнього середовища у Запорізькій області» за підтримки Благодійного Фонду Порошенка. Активна участь педагогів у навчанні, яке здійснює і Благодійний Фонд, і КЗ «ЗОІППО» ЗОР (кафедра реабілітаційної педагогіки та лабораторія інклюзивного навчання) дає стабільні результати. Учні з особливими освітніми потребами забезпечені підручниками; їм надається якісна корекційна допомога згідно з рекомендаціями ПМПК та індивідуальною програмою розвитку; в школі створена професійна команда супроводу дитини з особливими освітніми потребами; закінчується створення комнати гармонійного розвитку тощо.
Ми всі працюємо заради майбутнього. І від того, як сьогодні кожен з нас буде ставитися до особливостей іншої людини, поважати або нехтувати, залежить наше майбутнє.
Чекаємо учасників Всеукраїнського проекту «Розвиток інклюзивного освітнього середовища у Запорізькій області» 23.02.2017 року у м.Дніпрорудне. Більш детально про семінар буде повідомлено пізніше.

2014 рік

Міжнародний день освіти дорослих в Україні

4 листопада 2014 року у м. Києві відбулась ІІ Міжнародна науково-практична конференція з проблеми «Досвід міжнародної співпраці громадських і державних організацій: насамперед сім’я, права дитини – зараз!» (у рамках Міжнародних днів освіти дорослих в Україні).
Метою проведення конференції було обговорення актуальних питань співпраці державних та недержавних організацій щодо соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах; розгляд форм та методів превентивної роботи із сім’ями, підходів до попередження соціального сирітства, реабілітації та реінтеграції дітей з метою забезпечення безпечного дитинства, удосконалення міжнародної співпраці у галузі освіти, підвищення ефективності міжнародних проектів та програм, які націлені на вирішення цих питань, формування кадрового потенціалу та розширення міжнародної взаємодії для розвитку навчальних закладів системи ППО, громадських та державних установ в сфері соціального захисту дітей та молоді.
Запорізький регіон представляли на конференції: Лупінович С. М. – завідувач кафедри РПЗСЖ, Марієва І.Г. – директор експериментального закладу НВК №6 м. Енергодар, Діденко Р.М. – заступник директора з НВР ЗЗШ № 3 м. Запоріжжя.
На відкритті конференції виступили:
  • Філіпішина Аксана Анатоліївна, представник Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з питань дотримання прав дитини, недискримінації та гендерної рівності
  • Вольф Дітріх Хайм, Надзвичайний і Повноважний посол Австрійської Республіки в Україні
  • Кошіль Віра Іванівна, президент благодійної організації «Фонд «Асперн»
Учасників конференції дуже зацікавили виступи науковців Чернишової Є.Р., Скрипник Т.В., Лушина П.В., Бевз Г.М. та ін.
У роботі також прийняли участь педагоги-практики, які підняли досить актуальні питання стосовно прав дітей з різних соціальних груп.
У другій частині конференції учасники прийняли активну участь у майстер-класах з різних проблем, а саме: «Соціодрама «Захисти дитину»; «Медіація як засіб вирішення конфліктів у навчальних закладах і сім’ях»; «Екофасилітарний підхід: новий погляд на позакласну роботу класного керівника»; «Моя сім’я, як джерело натхнення» - використання арт-техніки колаж».
Науково-практична конференція закінчилась прийняттям резолюції та врученням учасникам сертифікатів. Слід зазначити, що у роботі конференції прийняли також заочну участь (публікація статей та тез) Волошина Т.А. – старший викладач кафедри РПЗСЖ та Ремпель Ж.О. – гол. науковий співробітник лабораторії інклюзивного навчання. Свій досвід роботи в інклюзивних школах презентували й наші колеги-практики із зазначених вище закладів.

Семінар "Позашкільна освіта та інклюзія, співпраця з метою розвитку дітей з особливими освітніми потребами"

 22.10.2014 на базі лабораторії інклюзивного навчання дітей з ООП було проведено семінар "Позашкільна освіта та інклюзія, співпраця з метою розвитку дітей з особливими освітніми потребами" для спеціалістів РМК (ММК) та ТВО, які опікуються позашкільними закладами.
У ході семінару слухачі були ознайомлені з базовими принципами інклюзивної освіти, отримали рекомендації з роботи з дітьми з ООП в умовах позашкільного закладу та прийняли участь у дискусії та груповому обговоренні проблеми створення інклюзивного середовища в позашкільному закладі та напрямків її вирішення.
Досвідом з роботи з дітьми з ООП в умовах позашкільної освіти поділилися наступні фахівці:
  • Шавульська Л.І. Директор клубу дітей з ООП «Джерело» НВК ТП Комунарського району.
  • Дорошенко І. Керівник програм ЗБМФ ЄГЦ «Мазаль Тов».

Моніторинг інклюзивного простору в Запорізькій області

11 червня 2014 р. співробітниками лабораторії інклюзивного навчання було проведено семінар за темою «Моніторинг інклюзивного простору в Запорізькій області» для спеціалістів РМК і ТВО, які опікуються інклюзивним навчанням. Завданням семінару було ознайомити учасників з результатами моніторингу Запорізької області за 2013р., проаналізувати стан впровадження інклюзивного навчання в Україні.
Головною метою семінару було ознайомлення учасників з програмою моніторингу, який стартуватиме в вересні місяці 2014 р. Запланований моніторинг налаштований на відстеження основних показників розвитку інклюзивної практики в закладах освіти Запоріжжя та Запорізької області для подальшого розвитку інклюзивної політики в регіоні. За для подальшого впровадження моніторингу були розроблені анкети, що дозволяють виявити наступні чинники як то: готовность педа­гогів до включення дітей з особливими потребами до класу; оцінка потреб в инклюзивном навчанні як дітей з ООП так і дітей без ООП; стан освітнього простору та готовність ДНЗ та ЗНЗ до впровадження інклюзивної практики; ставлення вчителів і батьків до інклюзії в освіті.
 Під час проведення семінару серед учасників було проведено експрес-опитування, результати якого продемонстрували які чинники, на їх погляд, є найбільш вагомими для впровадження навчальним закладом інклюзивної практики.

Парламентські слухання "Освіта, охорона здоров’я та соціальне забезпечення дітей з порушеннями психофізичного розвитку: проблеми та шляхи їх вирішення"




4 червня 2014 року у сесійній залі Верховної Ради України відбулися парламентські слухання на тему: «Освіта, охорона здоров’я та соціальне забезпечення дітей з порушеннями психофізичного розвитку: проблеми та шляхи їх вирішення».
Від березня до червня профільний комітет приймав напрацювання та зауваження до рекомендацій слухань. Профспілка працівників освіти і науки України також направила свої пропозиції до цих рекомендацій.
Комітет з питань науки і освіти до обговорення питання освіти, охорони здоров’я та соціального забезпечення дітей з особливими потребами запросив понад 500 учасників із більш як 50-ти інституцій з України та зарубіжжя, зокрема, представників міністерств, керівників шкіл, працівників навчальних закладів та центрів, профільних установ, громадських організацій, профспілок, науковців, експертів.
Відкриваючи слухання, заступник Голови Верховної Ради України Руслан Кошулинський зазначив, що в Україні, як і в усьому світі, спостерігається тенденція до зростання кількості дітей з такими вадами. Зокрема, загальна чисельність дітей-інвалідів збільшується щорічно на пів відсотка і на початок 2014 року сягнула показника 167 059 осіб а це 2,0% від усього дитячого населення країни.
Один із основних співдоповідачів – Міністр освіти і науки України Сергій Квіт – зазначив, що нині в країні найбільше дітей з особливими освітніми потребами в Донецькій, Хмельницькій, Київській областях та у столиці й вони мають право отримати якісну освіту та відповідне медичне обслуговування. Очільник міністерства наголосив, що питань у цій сфері накопичилося багато і їх вирішення повинно обговорюватися разом із громадськістю та владою.
Україна взяла на себе обов'язок впровадити інклюзивну модель освіти, ратифікувавши у 2009 році Конвенцію ООН про права людей з інвалідністю.
«Наша мета – створити систему освіти, яка дозволить до кожної дитини ставитися особливо», – сказала Лілія Гриневич, говорячи про важливість впровадження, так званої, інклюзивної моделі освіти.
Голова профільного комітету також відзначила, що необхідно оптимізувати систему управління державної опіки дітей з особливими потребами. Зокрема, через мережу інклюзивних ресурсних центрів можна налагодити міжвідомчу координацію. Крім цього, існує потреба у створенні єдиної ресурсної бази для педагогів та батьків дітей з особливими освітніми потребами.
Виступаючи, учасники слухань наголошували на необхідності удосконалення і систематизації всіх норм, які регулюють статус дітей з обмеженими можливостями, шляхом кодифікації чинних норм або створення основ законодавства у цій галузі.
За підсумками виступів і пропозицій від виступаючих прийнято рекомендації, які після редакційного опрацювання буде подано на затвердження до Верховної Ради України.

Семінар-тренінг "Співпраця та підтримка недержавних установ з метою активізації інклюзії в суспільстві. Лідерство в інклюзивному освітньому просторі"

14 травня 2014 р. співробітники лабораторії інклюзивного навчання провели семінар-тренінг «Співпраця та підтримка недержавних установ з метою активізації інклюзії в суспільстві. Лідерство в інклюзивному освітньому просторі» для спеціалістів РМК і ТВО, які опікуються інклюзивним навчанням. Метою семінару-тренінгу було ознайомити учасників щодо співпраці та підтримки недержавних установ з метою активізації інклюзії в суспільстві, розглянути сучасні ефективні моделі лідерства, що сприяють впровадженню інклюзивного навчання.
Головна мета освітнього лідерства, налаштованого на досягнення соціальної справедливості, полягає в створенні колективу однодумців, а також шкільної атмосфери, в якій навчаються діти. Проте, перейнятися ідеями лідерства, що сприяє впровадженню інклюзивного навчання – це не лише визнати, що за реалізацію лідерства відповідає не одна особа, а колектив. Необхідно також освідомити як розгортається практика лідерства у процесі спільної взаємодії серед лідерів, між послідовниками та їхнім контекстом.
Учасники тренінгу проаналізували сучасні теоретичні підходи до управління освітою з метою їх подальшої адаптації в умовах існуючого освітнього простору.

Семінар-тренінг "Teambuilding and cooperation.  Командна робота педагогів з метою створення активного інклюзивного простору. Мета, цілі, хід співпраці, оцінювання результатів"

04 квітня 2014 р. співробітники лабораторії інклюзивного навчання провели семінар-тренінг «Team building and cooperation. Командна робота педагогів з метою створення активного інклюзивного простору. Мета, цілі, хід співпраці, оцінювання результатів» для завідувачів ДНЗ. Метою семінару-тренінгу було ознайомити учасників з командною роботою педагогів, які працюють в інклюзивному закладі освіти. Це одна з важливих умов ефективної реалізації інклюзивного навчання в закладі освіти, яка дозволяє правильно і компетентно вирішувати завдання, пов’язані з адаптацією та освітою дітей з різним рівнем психофізичного розвитку. Учасники тренінгу проаналізували реальну ситуацію в дошкільних закладах щодо організації інклюзивних груп.



Науково-практичний семінар з проблеми "Впровадження інклюзивної моделі освіти учнів з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього навчального закладу: досвід, шляхи, перспективи"

31 березня 2014 року на базі Енергодарського навчально-виховного комплексу №6 відбувся науково-практичний семінар з проблеми «Впровадження інклюзивної моделі освіти учнів з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього навчального закладу: досвід, шляхи, перспективи». Захід організований кафедрою реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя, лабораторією інклюзивної освіти КЗ «ЗОІППО» ЗОР за сприяння і підтримки Запорізького благодійного фонду «Єдність за майбутнє».
В роботі семінару прийняли участь директори та заступники директорів загальноосвітніх шкіл м. Запоріжжя, спеціалісти районних відділів освіти, які курирують питання інклюзивної освіти.
Енергодарський навчально-виховний комплекс №6 активно впроваджує власну модель інклюзивного навчання в Запорізькій області. Своїм досвідом надання допомоги дітям з особливими потребами поділились начальник управління освіти Енергодарської міської ради Плахотна Т.О., начальник відділу шкіл та ПНЗ управління освіти Довбня В.В..
Директор ЕНВК № 6 Марієва І.Г. презентувала гостям фільм про заклад та експериментальну діяльність з впровадження інклюзивної моделі освіти. Екскурсія по школі викликала у директорів велику зацікавленість, оскільки у закладі створені дійсно якісні умови для навчання дітей з особливими освітніми потребами.
У семінарі прийняли участь науковці КЗ «ЗОІППО» ЗОР Лупінович С.М., завідувач кафедри реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя, Лапшина І.С., доцент кафедри менеджменту освіти та психології, Ремпель Ж.О., головний науковий співробітник лабораторії інклюзивної освіти. Всі учасники залучились до психологічного тренінгу, ознайомилися з порталом «Інклюзивна освіта Запорізького регіону» та з новим дистанційним семінаром для педагогів, який впроваджується задля підтримки порталу, підвищення професійної компетенції педагогічних працівників з інклюзивної освіти.
Тепло та затишок, піклування та радість, розуміння та сприйняття – це головне, що відчули учасники науково-практичного семінару під час перебування у ЕНВК № 6. Щиро дякуємо начальнику управління освіти Енергодарської міської ради Плахотній Т.О. та директору ЕНВК №6 Марієвій І.Г. за організацію семінару.  

 Ділова зустріч "Психологічні та медичні аспекти діяльності спеціаліста психологічної служби в умовах впровадження інклюзивного навчання"

13 березня 2014р. співробітники лабораторії інклюзивного навчання прийняли активну участь  у діловій зустрічі з проблеми:  «Психологічні та медичні аспекти діяльності спеціаліста психологічної служби в умовах впровадження інклюзивного навчання» для практичних психологів та соціальних педагогів  ЗНЗ м. Запоріжжя. Організотором заходу був інформаційно-аналітичний методичний центр Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Запорізької міської ради.  Метою ділової зустрічі було визначення психологічних та медичних аспектів діяльності спеціаліста психологічної служби освітнього закладу в умовах впровадження інклюзивного навчання. Авдєєва С.О,, Ремпель Ж.О. обговорили ряд актуальних питань, що стосуються нормативно- законодавчої бази, психолого-соціального супровіду всіх учасників навчального процесу, надали алгоритм діяльності практичного психолога і соціального педагога  в умовах інклюзивної освіти. Волошина Т.А. і Лупінович С.М. познайомили психологів з особливостями розвитку дітей з розумовою відсталістю та аутизмом, надали рекомендації щодо адаптації (модифікації) у навчально-виховному процесі закладу освіти.  

Педагогічні читання "Формування здоров’язбережувальної компетентності учнів у навчально-виховному процесі школи-інтернату"

26-27.02.2014р. кафедрою реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР на базі КЗ «Кам’янсько-Дніпровська загальноосвітня санаторна школа-інтернат» ЗОР відбулися педагогічні читання "Формування здоров’язбережувальної компетентності учнів у навчально-виховному процесі школи-інтернату» для директорі та заступників директорів шкіл-інтернатів усіх типів" (були присутні 40 осіб)

На пленарному засіданні розглядалися такі питання:
  • Медичні аспекти реабілітаційного освітнього простору (Бородіна Н.Б., к.п.н., доцент кафедри РПЗСЖ, Дорофеєва Т.Л., лікар-педіатр КЗ «К-Дніпровська ЗСШ-І» ЗОР).
  • Сучасні підходи до формування життєвих навичок учнів у навчально-виховному процесі: теоретичний та практичний аспекти (Мінакова І.В., ст. викладач кафедри РПЗСЖ, Кліпіліна С.І. соціальний педагог КЗ «К-Дніпровська ЗСШ-І» ЗОР).
  • Створення корекційно-розвивального освітнього простору в сучасній школі інтернатного типу (Лупінович С.М., зав. кафедри РПЗСЖ, к.п.н., доцент, Ковальова О.М., заступник директора з виховної роботи КЗ «К-Дніпровська ЗСШ-І» ЗОР).
         По закінченню пленарної частини було запропоновано екскурсію по закладу. Учасники педагогічних читань познайомились із медичним та спортивним оснащенням, приміщеннями для оздоровлення та відпочинку учнів школи-інтернату.

 Робота була продовжена у 2-х секціях:
  • Для заступників директорів з проблеми «Методичні особливості здоров’язбережувальної діяльності педагога на уроці» (Півненко Ю.В., ст. викладач кафедри РПЗСЖ, Татаринова Т.М., заступник директора з навчальної роботи КЗ «К-Дніпровська ЗСШ-І» ЗОР
  •  Для директорів з проблеми «Моніторинг діяльності учителя, як фактор забезпечення здоров’язбережувальної компетентності учнів у навчально-виховному процесі сучасної школи» Лапшина І.С., к.п.н., доцент кафедри менеджменту освіти та психології.

Завершилися педагогічні читання науково-методичний диспутом «Шляхи формування здоров’язбережувальної компетентності учнів у навчально-виховному процесі сучасної школи-інтернату» (Волошина Т.А., ст. викладач кафедри РПЗСЖ) та підведенням підсумків (Лупінович С.М., зав. кафедри РПЗСЖ).
Учасники педагогічних читань прийшли до висновку, що на сучасному етапі у школах-інтернатах приділяють значну увагу формуванню здоров’язбережувальної компетентності учнів у навчально-виховному процесі, створюючи оптимальні умови для корекції та розвитку дітей з особливими освітніми потребами; визначили пріоритетні напрямки здоров’язбережувальної діяльності закладів.

Науковий семінар «Інклюзивна освіта – важливий чинник підвищення конкурентоспроможності на ринку праці молоді  з особливими потребами»


05.02.14 відбувся науковий семінар «Інклюзивна освіта – важливий чинник підвищення конкурентоспроможності на ринку праці молоді  з особливими потребами» на базі центру розвитку дитини «Надія» Запорізької міської ради Запорізької області. В семінарі прийняли активну участь фахівці ЗОІППО, а саме: Лупінович С.М., завідуюча кафедрою реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя, з доповіддю «Теоретично-методологічні засади та науково-методичного забезпечення інклюзивної освіти» та Ремпель Ж.О., головний науковий співробітник лабораторії  інклюзивного навчання з доповіддю «Правові засади з впровадження інклюзивної освіти в Україні».










06.11.2013р. на базі  КЗ «ЗОІППО» ЗОР  кафедрою реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя проведена обласна педагогічна виставка освітніх розробок педагогів шкіл-інтернатів усіх типів з проблеми «Формування життєвих навичок і самостійності вихованців».



Презентація відео-словника для дітей з обмеженими можливостями.


Тренінг "Науково-методичне забезпечення створення інформаційно-корекційного інтернет-простору в умовах інклюзивного закладу"