суботу, 3 березня 2018 р.

Всеукраїнський тренінг з питань інклюзії

28 лютого – 02 березня 2018 року на базі КЗ "Запорізька спеціалізована школа-інтернат ІІ-ІІІ ступенів "Козацький ліцей" ЗОР відбувся тренінг для тренерів з питань інклюзивної освіти «Наставництво». У заході взяли участь освітяни трьох областей України – Закарпатської, Чернігівської та Черкаської.
Організаторами тренінгу стали Благодійний Фонд Порошенка, Запорізька обласна державна адміністрація, Департамент освіти і науки Запорізької державної адміністрації, КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР.

Програма тренінгу передбачала підготовку тренерів, які будуть впроваджувати інклюзивну освіту в своїх регіонах, створювати інклюзивно-ресурсні центри, забезпечувати реалізацію прав дітей з особливими освітніми потребами на навчання за місцем проживання. Тренінг розпочався зі знайомства та актуалізації проблем (тренери – в.о.ректора, д.психол.наук, професор Т.Є.Гура; завідувач кафедри менеджменту освіти та психології, к.п.н, доцент Т.О.Афанасьєва). Учасники тренінгу поділилися проблемними питаннями, розповіли про свої напрацювання. Директор Департаменту освіти і науки Запорізької облдержадміністрації Т.Я.Озерова та заступник начальника управління – начальник відділу Департаменту освіти і науки Запорізької облдержадміністрації В.В.Хіврич розкрили організаційно-правові аспекти створення та функціонування інклюзивно-ресурсних центрів, презентували автоматизовану систему підтримки діяльності ІРЦ «АіС «Інклюзія», електронне робоче місце фахівця.
Питання нормативно-правового забезпечення реалізації інклюзивного навчання в Україні та модель регіонального інклюзивного освітнього простору були розглянуті 01 березня на занятті, яке провели Т.Я.Озерова та В.В.Хіврич. Учасники тренінгу спільно обговорювали шляхи співпраці між різними закладами, міністерствами та відомствами задля створення дійсно сприятливих умов для адаптації та соціалізації дитини з особливими освітніми потребами в освітньому середовищі.
«Управлінський аспект. Перші кроки до створення інклюзивного закладу (на прикладі НВК №6 м. Енергодар)» - заняття, яке провели досвідчені тренери І.Г.Марієва, директор та О.О.Бєлан, практичний психолог НВК №6 м. Енергодар. На цьому занятті учасники виконували творчі вправи, розробляли дорожню карту свого закладу щодо впровадження інклюзивного навчання, знайомилися з моделлю НВК №6 щодо розвитку інклюзивного середовища. Тренери познайомили колег з власними інформаційними ресурсами, які стануть в нагоді при створенні інклюзивних класів.
Ще одне важливе питання було розглянуто під час тренінгу 01 березня, а саме: «Складання та реалізація індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами. Індивідуальний навчальний план та його складові». Над складанням ІПР з учасниками тренінгу працювали старший викладач кафедри реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя Т.А.Волошина та заступник директора з навчально-виховної роботи Дніпрорудненської гімназії «Талант» Ж.В.Разієвська. Освітян хвилювали питання складання навчальних програм для різних категорій дітей, організація роботи команди супроводу. Тренери відповіли на поставлені запитання, надали роз’яснення.
Ввечері гості відвідали Балабинський навчально-виховний комплекс «Престиж», в якому також функціонують інклюзивні класи (директор - Ж.В.Вінніченко). Освітяни познайомились із закладом, внутрішніми нормативними документами, практичними напрацюваннями, переглянули фрагменти занять із використанням сучасних ІКТ, заняття з робототехніки, відвідали медіа центр, кабінет ЛФК, вчителя-логопеда. Візит до закладу завершився круглим столом, на якому заступник директора НВК Н.Правда відповіла на запитання.
Третій день тренінгу був дуже насиченим, оскільки проблеми, які виносились на обговорення, є актуальними. Учасники працювали над вирішенням питань організації корекційно-розвиткових занять для дітей з особливими освітніми потребами (тренер – С.М.Лупінович, головний науковий співробітник лабораторії інклюзивного навчання, к.п.н, доцент), знайомилися з особливостями використання субвенції на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (О.В.Сороченко, заступник начальника управління Департаменту освіти і науки Запорізької облдержадміністрації).
З досвідом створення команди супроводу дитини, співпраці з батьками, організаційними та нормативно-правовими аспектами професійної діяльності асистента учителя в інклюзивному навчальному класі учасників тренінгу познайомив наш постійний тренер Р.М.Діденко, заступник директора ЗОШ №3 м. Запоріжжя. Вона поділилася з освітянами досвідом закладу, відповіла на запитання, надала зразки документів, які є власними творчими напрацюваннями заступника директора.
Фінальним акордом тренінгу було практичне заняття, яке провела завідувач кафедри реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя, к.п.наук, доцент О.П.Аксьонова. Учасники познайомилися з авторською програмою з лікувальної фізкультури «Сила духу». Вправи, які виконували освітяни, підтвердили інноваційність програми та важливість її використання в корекційній роботі з особливою дитиною.
Тренінг завершився врученням сертифікатів учасникам тренінгу.
Сподіваємось, що три дні, які наші гості провели на славетній запорізькій землі, були плідними та продуктивними.
Дякуємо всім причетним до заходу!